פתיחת עסק עצמאי – להתחיל נכון

התקבלה ההחלטה, על אף הקשיים כאמור במאמר הקודם (פתיחת עסק עצמאי - רגע לפני), החלטת לעשות
את הצעד ולהפוך להיות עצמאי. אז איך מתחילים?
 
לפרטים על המפגש הקרוב " פתיחת עסק עצמאי- להתחיל נכון "  לחץ כאן
 
היערכות משפחתית
להחלטה להיות עצמאי תהיה השפעה כלכלית ונפשית – לפחות בהתחלה, השפעה אשר תבוא לידי ביטוי גם בתא
המשפחתי.
לכן חשוב לשבת ולדבר על כל ההשלכות בפתיחת העסק, הכספיות והרגשיות ולוודא שתהיה תמיכה בתוך הבית
לצעד שכזה.
מניסיון – עסקים נסגרו מהר מאוד מכיוון שלא היתה תמיכה של בן / בת הזוג לאורך זמן.

 

פגישה עם איש מקצוע

רגע לפני פתיחת העסק, למה כבר להתחיל לעבוד עם אנשי מקצוע?

א- כל עסק דורש משאבים שונים והיערכות שונה. בפתיחת מסעדה למשל – עליך לדאוג להשכרת מקום מתאים,
רכישת/השכרת ציוד שמתאים למסעדות, כסאות, שולחנות, העסקת מלצרים וכו... לעומת זאת – אם הינך נותן
שירותים כגון מאמן אישי – תתמקד יותר בהוצאות פרסום ופחות ברכישת רכוש קבוע.
 
רואה החשבון יוודא שלקחת בחשבון את כל ההוצאות הרלוונטיות לעסק שלך וידאג להדריך אותך ולייעץ לך– עוד
לפני כל רכישה שתבצע בעסק.
ב- הכרת רשויות המס: כשכיר הקשר שלך לרשויות המס היה מינימלי והתבטא בעיקר בניכוי מס הכנסה שניכה
עבורך המעסיק בתלוש המשכורת. כעצמאי מרגע פתיחת העסק –חובה לפתוח תיק במע"מ ובמס הכנסה וליידע את
ביטוח לאומי בכך שאתה עצמאי. לאחר פתיחת התיק ברשויות המס חלים עליך חובות שלא הכרת לפני, כגון -
מקדמות מס, הגשת דוחות תקופתיים למע"מ, הגשת דוחות שנתיים, הצהרות הון ועוד... התקשורת מול רשויות המס
הדוק יותר ולכן כדאי להכיר את ההתנהלות מולם.
(למאמר בנושא הכרת רשויות המס לחץ כאן.)

ג-
בחינת סוג ההתאגדות המתאים לך: כעצמאי ישנה אפשרות להתאגד כעוסק פטור, עוסק מורשה, שותפות, חברה
ועוד... חשוב להתייעץ עם רואה חשבון מהו סוג ההתאגדות המומלץ עבורך, פעולה שיכולה לחסוך עבורך כספים
רבים.

בבחירת איש מקצוע יש מספר אפשרויות –

· מרכז לטיפוח יזמות (מט"י) –

כעסק חדש יש באפשרותך לקבוע פגישת ייעוץ באחד ממרכזי הטיפוח ליזמות עסקית (מט"י) הפרוסות בכל רחבי
הארץ. מט"י מאפשרת מספר פגישות ייעוץ עם אנשי מקצוע בתחומים שונים ומגוונים כגון כלכלנים, יועצי שיווק
ועוד..., כמו כן ניתן להגיש בקשה לקבלת הלוואה בתנאים מועדפים דרך מט"י. – מאוד מומלץ לפנות אליהם
בתחילת הדרך.

· פנייה יזומה ליועץ מס / רואה חשבון.

ההבדל העיקרי בין יועץ מס לרואה חשבון הוא שיועץ מס יכול לייעץ ולסייע לעצמאים ורואה חשבון יכול לייעץ
ולסייע לעצמאים ולחברות במשק. כך שאם הינך עצמאי אתה יכול (ואין חובה) לגשת ליועץ מס / לרואה חשבון. אם
הינך מאוגד כחברה אתה חייב לעבוד עם רואה חשבון.

נציין כי – פנייה למט"י אינה באה כתחליף ליועץ מס / רואה חשבון, אלא כיעוץ משלים.

בדרך כלל בחירת איש מקצוע נעשית על ידי המלצות מאנשי עסקים אחרים שאתה מכיר, דאג לבחור יועץ מס /
רואה חשבון מקצועי, אמין ולא פחות חשוב - שתרגיש בנוח איתו בכדי שתוכל להפנות אליו כל שאלה שעולה ברוחך.

תקציב לעסק

עוד לפני פתיחת העסק כהיערכות ראשונית, מומלץ לערוך רשימת הכנסות צפויות מול הוצאות צפויות. למעשה
מדובר בתחזית ריאלית לרווחיות העסק. אפשר להכין תקציב עבור תקופה של חודש, רבעון, שנה או כל תקופת זמן
שתרצה, אך חשוב שתהיה תחזית ריאלית.

דוגמא חלקית להכנת תקציב:

בצד ההכנסות –יש לערוך סיכום של כלל ההכנסות הצפויות (מלקוחות קיימים).

בצד ההוצאות - אם העסק שלך דורש השכרת משרד חיצוני אזי עליך לקחת בחשבון ההוצאות גם:

הוצאות שכירות – 4000 ש"ח, חשמל – 500 ש"ח, ארנונה – 700 ש"ח – וזאת בנוסף להוצאות הרגילות: ציוד
משרדי, אחזקת רכב ועוד...

הכנסות צפויות בניכוי הוצאות צפויות יתן לך הערכה ראשונית על ריווחיות העסק ויאפשר לך להיערך בהתאם.

לאחר שביצעת תקציב ראשוני, נמליץ לך לבדוק אותו עם רואה החשבון שלך.

רכישות ראשוניות

רבים מבעלי עסקים חדשים נוטים לרוץ ולבצע רכישות ראשוניות בהתלהבות רבה אך בסופו של דבר נותרים ללא
תקציב להוצאות שהם ממש חייבים וזקוקים לתפעול העסק.
יש לערוך רשימה מסודרת של הציוד לו זקוקים להקמת העסק לרבות מחירים ועלויות. צעד זה חשוב בכדי לוודא
שיש לך את המשאבים הכספיים לרכישת כל הציוד לו אתה זקוק ולפי סדר עדיפות נכון.

אגב – לא חייבים לרכוש את המוצר היקר ביותר – הגישה הכספית חייבת להיות זהירה ביותר.

ושוב, נאמן להצלחת העסק שלך, חשוב שתבצע בדיקת שלמות ונכונות המידע עם רואה החשבון שלך.

פרסום ושיווק העסק

לא משנה איזה עסק הקמת ובאיזה ענף, כל עסק זקוק להכנסות. בכדי שיהיו הכנסות – כמובן שצריך לקוחות! מעט
מאוד לקוחות ייכנסו אל העסק שלך באופן עצמאי – בעיקר בתחילת דרכך. התחרות כיום בכל העסקים הינה רבה
ולכן עליך למצוא דרכים לפרסם את העסק שלך באופן ישיר.
 
דוגמא לפרסום יעיל הינו שיווק בעזרת נטוורקינג. קיימים בימינו הרבה מאוד קבוצות נטוורקינג כגון: BNI, BIZ
ועוד רבים וטובים.
מומלץ לכל עסק מתחיל להשתייך לאחת מקבוצות הנטוורקינג ולהכיר כמה שיותר בעלי עסקים אחרים. גם פה יש
להתאזר בסבלנות - רק היכרות מעמיקה עם אנשי הקבוצה תייצר הכנסות.

פרסום יעיל נוסף הוא כמובן: האינטרנט. הקמת אתר לעסק, פרסום דרך רשתות חברתיות.

הדגש הוא על פרסום העסק – ולא משנה באיזו דרך תבחר.

 

בניית תזרים לעסק

 

כבעל עסק עליך לדעת מהו מצבך הכספי בכל רגע נתון. בעלי עסקים רבים נוהגים לשלם בצקים ובכרטיסי אשראי
מבלי לדעת מה יהיה מצבם הכספי בסוף החודש, מתוך "הרגשה" כי "יהיה בסדר."
לבניית עסק טוב – זה לא מספיק. בחן את הכנסותיך העתידיות מול הוצאותיך העתידיות – בנה דוח באקסל, לפי
תאריכים מדוייקים של כניסות ויציאות כספיות. לפני שאתה משלם בצקים לספקים תבחן את הדוח וודא כי יש
באפשרותך לשלם. תהיה אמיתי וזהיר עם הנתונים והימנע מ "לייפות" את המצב הכלכלי של העסק.

פנה לרואה החשבון שלך לקבלת הדרכה כיצד לעשות זאת נכון.

לסיכום:

הקמת עסק חדש אינו פשוט כלל, אך עם הכנה והכוונה נכונה תוכל לצאת לדרך מוכן יותר.

במאמר זה שאיפתנו להכין אותך להקמת עסק באופן היעיל ביותר ובמינימום קשיים. ונאחל הצלחה בהקמת עסק
משגשג ומצליח.

אזולאי רואי חשבון